INNOVATIVE COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES: ACTIVATION FACTORS AND APPROACHES TO SUPPLY

  • Boiarynova K. National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute»
  • Nikanorova A. National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute»
Keywords: competitiveness, innovative competitiveness, innovative development, project approach, innovative project

Abstract

The article observes the aim of competitiveness and innovative competitiveness of enterprise. Justifies the meaning and the role of innovative competitiveness in its development. Introduces the meaning of innovative competitiveness of enterprise as an ability of showing result, difference with analogues, which will provide economic growth of enterprise in long perspective. Innovative competitiveness content is specified for individual level (competitiveness. of innovative product / technology of production), micro level (competitiveness of enterprise in innovative market), meso level (the competitiveness of the type of economic activity of higher technological processes), macro level (economic competitiveness. in science and technical development). Showed and characterized activating factors of providing innovative competitiveness; absence of barriers for acceptance of innovative decisions, finance resources for innovative development, qualified specialists of new generation, qualified innovation management system, active interest of enterprise managers in innovations. Based on a comparison of functional and project approaches. The advantages of using the project approach in ensuring innovation competitiveness, which will allow more accurately identify the specific needs of the enterprise in innovation, accelerate the process of creation and implementation of innovations are determined and explained: focusing on the end result, not on the process of achieving it, achieving high efficiency of activity on innovative basis, flexible reaction at external and internal changes for varying the competitive position of the company on the market, process quality control, for changing providing competitive advantages technology. Quick response to changes and introduction of innovations depending on the current market needs democratic system of management, for developing creative thinking of personal for offering new solutions and create innovations. Rationalized increase of innovative competitiveness based on the project approach.

References

Стратегія інноваційного розвитку України на період до 2030 року. URL: https://www.businesslaw.org.ua/strategiya-innovaciinogo-rozvutku-ukrainy/

Портер М. Конкуренція. М: Вільямс, 2010. 608 с.

Василенко В. О. Стратегічне управління. К. : ЦУЛ, 2003. 396 с.

Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. М. : ИНФРА М. 2000. 312 с.

Шершньова З. Є.,Оборська С. В. Стратегічне управління : [навч. посіб.]. К. : КНЕУ, 1999. С. 66–84.

Должанський І. З.,Загорна Т. О. Конкурентоспроможність підприємства : [навч. посіб.]. К. : Центр начальної літератури, 2006. 384 с.

Гринько Т. В. Фактори конкурентоспроможності підприємств.Держава та регіони. 2004. № 2. С. 50–53.

Ярошенко С. П. Резерви підвищення конкурентоспроможності підприємства. Суми : Козацький вал, 1998. 249 с.

Тульчинська С.О., Інноваційна конкурентоспроможність в умовах глобалізації.URL:http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/11550/09-Tulchinska.pdf?sequence=1

Прийняття проектних рішень: навч. посіб. / Р.В. Фещур, В.П. Кічор, А.І. Якимів [та ін.]; за ред. Р.В. Фещура; Нац. універ. «Львівська політехніка». Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2013. 216 с.

Харгадон Е. Управління інноваціями. Досвід провідних компаній. М: Вільямс, 2007.304 с.

Бондаренко А. И. Конкурентоспособность как важнейшая рыночная характеристика. Аграрный вестник Урала. 2012. №1(93). С. 80–83.

Захаркін О.О. Порівняльна характеристика управління підприємством в системі його інноваційної діяльності. URL: http://ven.ztu.edu.ua/article/viewFile/46115/42779

Machuskyy V. (2018), “Strategy of innovation development of Ukraine for the period up to 2030”, Stratehiia innovatsiinoho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku, [Online], available at: https://www.businesslaw.org.ua/strategiya-innovaciinogo-rozvutku-ukrainy/

Porter M. (2010), Konkurentsiia. [Michael E. Porter on Competition], M: Viliams, 2010.

Vasylenko V. O. (2003), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], K. :TsU.

Fatkhutdynov R.A. (2000), Konkurentospromozhnist: ekonomika, strateniia, upravlinnia [Competitiveness: economy, strategy, management], M. : YNFRA M

Shershnova Z. Ye and ,Oborska S. V. (1999) Stratehichne upravlinnia [Strategic management], K. : KNEU.

Dolzhanskyi I. Z. and ,Zahorna T. O. (2006), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva [Competitiveness of the enterprise]. K. :Tsentr nachalnoi literatury.

Hrynko T. V. (2004), Faktory konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Competitiveness factors of enterprises], 2nd ed, Derzhava ta rehiony.

Yaroshenko S. P. (1998), Rezervy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Reserves for increasing the competitiveness of the enterprise], Sumy :Kozatskyival.

Tulchynska S.O.(2008), “Innovative competitiveness in a globalization”, Innovatsiina konkurentospromozhnist v umovakh hlobalizatsii, [Online], available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/11550/09-Tulchinska.pdf?sequence=1

R.V. Feshchur, V.P. Kichor and A.I. Yakymiv (2013), Pryiniattia proektnykh rishen [Adoption of design decisions], Nats. univer. «Lvivskapolitekhnika». Lviv : Vyd-voLvivskoipolitekhniky.

Kharhadon E. (2007), Upravlinnia innovatsiiamy. Dosvid providnykh kompanii [Innovation management. Leadership of leading companies], M: Viliams.

Bondarenko A. Y. (2002), “Competitiveness as the most important market characteristic”, Konkurentospromozhnist yak naivazhlyvisha rynkova kharakterystyka, Ahrarnyi vestnyk Urala, vol. 1(93).

Zakharkin O.O. (2014), “ Comparative characteristics of the management of subordination in the system of its innovation activity ”, Porivnialna kharakterystyka upravlinnia pidpryiemstvom v systemi yoho innovatsiinoi diialnosti, [Online], available at: http://ven.ztu.edu.ua/article/viewFile/46115/42779

Published
2018-12-28
How to Cite
K., B., & A., N. (2018). INNOVATIVE COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES: ACTIVATION FACTORS AND APPROACHES TO SUPPLY. Entrepreneurship and Innovation, (6), 7-13. Retrieved from http://www.ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/137
Section
Theoretical and empirical research