ОБҐРУНТУВАННЯ ІЄРАРХІЧНОСТІ СТРУКТУРИ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ

Ключові слова: компетентність організації, компетенція, структура компетентності, піраміда компетенцій, життєвий цикл

Анотація

Компетенції організації, вдало поєднуючись із супутніми компетенціями співробітників формують загальну організаційну компетентність. З огляду на те, що жодна з компетенцій не в змозі відігравати ключову роль для досягнення цілей організацій, виникає необхідність їх оптимального поєднання для вирішення управлінських завдань кожного етапу життєвого циклу організації. У статті визначено перелік компетенцій, що формують структуру організаційної компетентності, та обґрунтовано необхідність їх ієрархічного розташування за рівнями піраміди. Співвіднесення рівнів організаційних компетенцій із завданнями на кожній стадії життєвого циклу організації, доповнене постійним моніторингом їх стану, дозволить керівникам визначати необхідність їх оновлення, а також можливості трансформації та розвитку.

Посилання

Александрова С. А. Комунікативна компетентність як професійно значуща якість фахівців туристської індустрії. Педагогіка та психологія формування творчої особистості: проблеми і пошук. 2011. Вип. 42. С. 16–21.

Hamel G., Prahalad C. Competing for the Future: Breakthrough Strategies for Seizing Control of Your Industry and Creating Markets of Tomorrow. Boston : Harvard Business School Press, 1994. 220 р.

Пономаренко В. С., Афанасьєв М. В., Гонтарева І. В. Економіка підприємства: компетентність і ефективність розвитку : монографія. Харків : ХНЕУ, 2013. 176 с.

Наливайко А. П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку : монографія. Київ : КНЕУ, 2001. 227 с.

Огієнко С. О. Стратегічне управління підприємством у сучасних економічних умовах. Економіка розвитку. 2009. № 3(51). С. 71–73.

Василенко В. О. Антикризове управління підприємством. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 504 с.

Холод Б. И., Ткаченко В. А., Тян Р. Б. Основы конкурентных преимуществ и инновационного развития : монография. Днепропетровск : ДУЭП, Монолит, 2008. 475 с.

Верба В. А., Гребешкова О. М. Проблеми ідентифікації компетенцій підприємства. Проблеми науки. 2004. № 7. С. 23–28.

Кузнецова І. О. Модель компетенцій менеджера як складова ключової здібності підприємства. Сталий розвиток економіки. 2011. № 2. С. 228–234.

Дериховська В. І. Модель оцінки рівня розвитку персоналу підприємства. Економіка розвитку. 2012. Вип. 1(61). С. 114–117.

Inkinen H. Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance : thesis for the degree of Doctor of Science. Finland : Lappeenranta University of Technology, 2016. 125 p. URL: http://www.doria.fi/handle/10024/123376

Drejer A., Riis J. Competence development and technology. The International Journal of Technovation. 1999. Vol. 19. Pр. 631–644.

Selznick Ph. Leadership in Administration A Sociological Interpretation. New York : Harper & Row, 1984. 162 р.

Martin R. L., Moldoveanu M. C. Capital Versus Talent. Harvard Business Review. 2003. № 7. Рр. 36–41.

Петрова І. Л. Стратегічне управління людськими ресурсами. Київ : КНЕУ, 2013. 466 с.

Vickery S. K. Theory of production competence revisited. Decision Sciences. 1991. Vol. 22. № 3. Pp. 635–643.

Kim J. S., Arnold P. Manufacturing competence and business performance: a framework and empirical analysis. International Journal of Technology Management. 1992. Vol. 11. № 3/4. Pp. 494–503.

Hayes R. H., Wheelwright S. C. Link manufacturing process and prodact life cycle. Harvard Business Review. 1979. Vol. 57. № 1. Pp. 79–91.

Грузіна І. А. Компетенції працівників як невід’ємна складова компетентності організації. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2022. Вип. 2(106). С. 7–13.

Андрущенко Н. О. Роль і місце комунікацій у процесі управління (до питання підготовки управлінського персоналу). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. 2010. Вип. 21. С. 153–155.

Сардак О. В. Формування моделі компетенцій персоналу в умовах маркетингової орієнтації підприємств. Економічні науки. 2010. Вип. 7(26). Ч. 3. С. 3–11.

Плоха О. Б. Теоретичні аспекти формування компетенцій в організаціях. Економіка розвитку. 2010. № 1(53). С. 47–50.

Грузіна І. А. Детермінанти компетентної організації. Економічний простір. 2022. № 181. С. 95–104. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/181-17

Aleksandrova S. A. (2011) Komunikatyvna kompetentnist yak profesiino znachushcha yakist fakhivtsiv turystskoi industrii [Communicative competence as a professionally significant quality of tourism industry specialists]. Pedagogy and psychology of creative personality formation: problems and search, vol. 42, pp. 16–21.

Hamel G., Prahalad C. (1994) Competing for the Future: Breakthrough Strategies for Seizing Control of Your Industry and Creating Markets of Tomorrow. Boston : Harvard Business School Press.

Ponomarenko V. S., Afanasiev M. V., Hontareva I. V. (2013) Ekonomika pidpryiemstva: kompetentnist i efektyvnist rozvytku : monohrafiia [Enterprise economics: competence and development efficiency : a monograph]. Kharkiv : KhNEU. (in Ukrainian)

Nalyvaiko A. P. (2001) Teoriia stratehii pidpryiemstva. Suchasnyi stan ta napriamky rozvytku : monohrafiia [Theory of enterprise strategy. Current state and directions of development : a monograph]. Kyiv : KNEU. (in Ukrainian)

Ohiienko S. O. (2009) Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvom u suchasnykh ekonomichnykh umovakh [Strategic management of an enterprise in modern economic conditions]. Development economics, no. 3(51), pp. 71–73.

Vasylenko V. O. (2005) Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom [Anti-crisis management of the enterprise]. Kyiv : Centre for Educational Literature. (in Ukrainian)

Kholod B. Y., Tkachenko V. A., Tian R. B. (2008) Osnovi konkurentnikh preymushchestv y ynnovatsyonnoho razvytyia : monohrafyia [Fundamentals of competitive advantages and innovative development : a monograph]. Dnepropetrovsk : DUEP, Monolit. (in Ukrainian)

Verba V. A., Hrebeshkova O. M. (2004) Problemy identyfikatsii kompetentsii pidpryiemstva [Problems of identification of enterprise competences]. Problems of science, no. 7, pp. 23–28.

Kuznetsova I. O. (2011) Model kompetentsii menedzhera yak skladova kliuchovoi zdibnosti pidpryiemstva [A model of managerial competencies as a component of the key ability of an enterprise]. Sustainable economic development, no. 2, pp. 228–234.

Derykhovska V. I. (2012) Model otsinky rivnia rozvytku personalu pidpryiemstva [A model for assessing the level of development of enterprise personnel]. Development economics, vol. 1(61), pp. 114–117.

Inkinen H. (2016) Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance : thesis for the degree of Doctor of Science. Finland : Lappeenranta University of Technology. Available at: http://www.doria.fi/handle/10024/123376

Drejer A., Riis J. (1999) Competence development and technology. The International Journal of Technovation, vol. 19, pр. 631–644.

Selznick Ph. (1984) Leadership in Administration A Sociological Interpretation. New York : Harper & Row.

Martin R. L., Moldoveanu M. C. (2003) Capital Versus Talent. Harvard Business Review, no. 7, рр. 36–41.

Petrova I. L. (2013) Stratehichne upravlinnia liudskymy resursamy [Strategic management of human resources]. Kyiv : KNEU. (in Ukrainian)

Vickery S. K. (1991) Theory of production competence revisited. Decision Sciences, vol. 22, no. 3. pp. 635–643.

Kim J. S., Arnold P. (1992) Manufacturing competence and business performance: a framework and empirical analysis. International Journal of Technology Management, vol. 11, no. 3/4, pp. 494–503.

Hayes R. H., Wheelwright S. C. (1979) Link manufacturing process and prodact life cycle. Harvard Business Review, vol. 57, no. 1, pp. 79–91.

Hruzina I. A. (2022) Kompetentsii pratsivnykiv yak nevidiemna skladova kompetentnosti orhanizatsii [Employee competencies as an integral part of the organization’s competence]. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade, vol. 2(106), pp. 7–13.

Andrushchenko N. O. (2010) Rol i mistse komunikatsii u protsesi upravlinnia (do pytannia pidhotovky upravlinskoho personalu) [The Role and Place of Communications in the Management Process (to the Issue of Management Personnel Training)]. Scientific Notes of Vinnitsa State Pedagogical University named after M. Kotsiubynskyi, vol. 21, pp. 153–155.

Sardak O. V. (2010) Formuvannia modeli kompetentsii personalu v umovakh marketynhovoi oriientatsii pidpryiemstv [Formation of a Model of Staff Competencies in the Context of Marketing Orientation of Enterprises]. Economic Sciences, vol. 7(26), part 3, pp. 3–11.

Plokha O. B. (2010) Teoretychni aspekty formuvannia kompetentsii v orhanizatsiiakh [Theoretical aspects of competence development in organisations]. Development economics, no. 1(53), pp. 47–50.

Hruzina I. A. (2022) Determinanty kompetentnoi orhanizatsii [Determinants of a competent organisation]. Economic space, no. 181, pp. 95–104. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/181-17

Опубліковано
2023-11-27
Як цитувати
Грузіна, І. (2023). ОБҐРУНТУВАННЯ ІЄРАРХІЧНОСТІ СТРУКТУРИ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ. Підприємництво та інновації, (29), 67-73. https://doi.org/10.32782/2415-3583/29.10
Розділ
Економіка та управління підприємствами