COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF TRAMWAY CONSTRUCTION COSTS USING DIFFERENT TECHNOLOGIES

Keywords: urban public transport, tramways, classical tramway technology, ballastless technology, transport infrastructure

Abstract

Over time, the quality of tramway track deteriorates due to wear and tear and requires regular repairs, which are important but costly operations. The goal of all tram companies is not only to reduce the cost of tram repairs, but also to increase the time between repairs. For this purpose, the latest technologies are chosen for their construction, which to a greater extent do not require intermediate repairs. The article provides a comparative characteristic of the cost of tramway construction according to three popular technologies of their construction in Ukraine – classical (ballasted), when rails are mounted on wooden or reinforced concrete sleepers, located on a bed of crushed stone and sand, and two newer ones – ballastless (monolithic), when rails are embedded in special concrete, and the so-called slab technology, when rails are embedded in a special two-component elastic mass. The article considers the frequency of current, medium and major repairs, the frequency and cost of which have a significant impact on the operating costs of the tram, which is already the most expensive link in the urban transport complex. The parameters that have a greater or lesser influence on the frequency of repairs are identified. The article identifies the most significant parameters from the cost point of view for estimating the costs of three types of tram technologies, reveals the most economically advantageous technology for tram construction, and calculates the amount of depreciation for the selected technologies. The article also calculates the coefficients of excess costs for the newest technologies in comparison with the classical technology and provides an analysis of the results obtained. It is concluded that, taking into account the initial cost of the track, the depreciation costs and the costs of regular current repairs, the average repairs and the losses incurred by the companies due to the stoppage of tram traffic during the works and the inconvenience caused to other road users, it can be argued that the tracks laid using the latest ballastless technologies are the most cost-effective.

References

Палант О. Ю., Джабраілов А. М. Економічні переваги конструкцій будови трамвайних колій. Економічний простір. 2021. № 171. С. 42–46.

Адаменко М. І., Палант О. Ю. Економіко-технічна надійність експлуатації міського електричного транспорту. Харків : Золоті сторінки, 2014. 144 с.

Адменко М. І., Палант О. Ю. Основи техніко-економічної модернізації підприємств міськелектротранспорту. Харків : Золоті сторінки, 2015. 128 с.

Сценарії розвитку рейкового транспорту м. Києва. URL: https://www.slideshare.net/Aplussukraine/ss-62390579

Каталог проектів міста. Розвиток та інвестиції. URL: https://inkharkiv.com/catalog/catalog_projects_uk.pdf

Палант О. Ю. Стратегія системної модернізації міського електричного транспорту : монографія. Харків : Золоті сторінки, 2016. 360 с.

Водовозов Є. Н., Димченко О. В., Палант О. Ю., Тараруєв Ю. О. Проблеми реструктуризації підприємств наземного електричного транспорту : монографія. Харків : Золоті сторінки, 2018. 208 с.

Никифорук О. І. Модернізація наземних транспортних систем України : монографія. Київ : НАН України, ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», 2014. 440 с.

ГСТУ 204.04.05.005-2004. Колії трамвайні. Система технічного обслуговування та ремонту. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=79637

Палант О. Ю., Джабраілов А. М. Система безбаластної будови трамвайних колій: підприємницький аспект. World science: problems, prospects and innovations. Proceedings of the 11th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2021. рp. 308-313. URL: https://sci-conf.com.ua/xi-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-world-science-problems-prospects-and-innovations-14-16-iyulya-2021-goda-toronto-kanada-arhiv/

Палант О. Ю., Джабраілов А. М. Теорія і методологія розвитку трамвайних колійних господарств України. Держава та регіони. Сер. Економіка та підприємництво. 2021. № 4 (121). С. 56–63.

Податковий кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

Palant O., Dzhabrailov A. (2021) Ekonomichni perevahy konstruktsiy budovy tramvaynykh koliy [Economic advantages of the construction structure of tram lines]. Еconomic space, no 171, pp. 42–46. (in Ukrainian)

Adamenko, M. I. and Palant, O. Y. (2014) Ekonomiko-tekhnichna nadiinist ekspluatatsii miskoho elektrychnoho transportu [Economic and technical reliability of operation of public electric transport]. Kharkiv : Golden Pages. (in Ukrainian)

Adamenko, M. I. and Palant, O. Y. (2015), Osnovy tekhniko-ekonomichnoyi modernizatsiyi pidpryyemstv misʹkelektrotransportu [Fundamentals of technical and economic modernization of urban electric transport enterprises]. Kharkiv : Golden Pages. (in Ukrainian)

Scenarios for the development of rail transport in Kyiv. Available at: https://www.slideshare.net/Aplussukraine/ss-62390579

Catalog of city projects. Development and investment. Available at: https://inkharkiv.com/catalog/catalog_projects_uk.pdf

Palant O. Y. (2016) Stratehiya systemnoyi modernizatsiyi misʹkoho elektrychnoho transportu [Strategy of system modernization of urban electric transport]. Kharkіv: Golden Pages. (in Ukrainian)

Vodovozov Yu. N. and other (2018) Problemy restrukturyzatsiyi pidpryyemstv nazemnoho elektrychnoho transport [Problems of restructuring enterprises of land electric transport]. Kharkiv : Golden Pages. (in Ukrainian)

Nykyforuk O. I. (2014) Modernizatsiya nazemnykh transportnykh system Ukrayiny [Modernization of Ukraine`s land transport systems]. Kyiv : IEP NANU. (in Ukrainian)

GSTU 204.04.05.005-2004. Tram tracks. Maintenance and repair system. Available at: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=79637

Palant O., Dzhabrailov A. (2021) Systema bezbalastnoyi budovy tramvaynykh koliy: pidpryyemnyts`kyy aspekt [System of ballastless construction of tram tracks: entrepreneurial aspect.] World science: problems, prospects and innovations. Proceedings of the 11th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. рp. 308–313. Available at: https://sci-conf.com.ua/xi-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-world-science-problems-prospects-and-innovations-14-16-iyulya-2021-goda-toronto-kanada-arhiv/

Palant O., Dzhabrailov A. (2021) Teoriya i metodolohiya rozvytku tramvaynykh koliynykh hospodarstv Ukrayiny [Theory and methodology of tramroad enterprises development in Ukraine]. Derzhava ta regiony, no 4 (121), pp. 56–63.

Tax Code of Ukraine. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

Published
2023-11-27
How to Cite
Dzhabrailov, A. (2023). COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF TRAMWAY CONSTRUCTION COSTS USING DIFFERENT TECHNOLOGIES. Entrepreneurship and Innovation, (29), 74-78. https://doi.org/10.32782/2415-3583/29.11
Section
Economics and business management