ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕХАНІЗМІВ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ОСВІТИ НА РІВНІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Ключові слова: якість освіти, заклад загальної середньої освіти, освітній менеджмент, моніторинг, збалансована система показників

Анотація

Ефективне функціонування закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) в умовах сучасних викликів потребує впровадження механізмів внутрішнього та зовнішнього моніторингу якості освіти, які б дозволили своєчасно виявляти проблеми, адаптувати рішення та інструменти освітнього менеджменту та сприяти удосконаленню освітньої діяльності. Попри актуальність такого моніторингу, в Україні наразі відсутній єдиний, офіційно затверджений стандарт розробки ключових показників (KPI) ефективності для ЗЗСО. У зв’язку з цим пропонується розробити систему KPI на основі концепції збалансованої системи показників, яка дозволяє здійснювати комплексне оцінювання результативності освітніх процесів. Запровадження подібної системи сприятиме формуванню прозорої та орієнтованої на розвиток моделі управління якістю освіти в ЗЗСО.

Посилання

Засєкіна Т. М., Тишковець М. Від «стандарту змісту» до «стандарту результатів» – концептуальні засади реформування загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. 2021. № 4. С. 134–141.

Ляшенко О. І. Якість освіти як чинник розвитку української школи. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. Вип. 4. С. 31–36.

Зварич Г. Моніторинг якості освітніх послуг у закладах середньої освіти. Інновації в освіті: перспективи розвитку : мат-ли І Міжнар. наук.-практ. конф. (Тернопіль, 20 трав. 2021 р.). Тернопіль : ЗУНУ, 2021. С. 26−28.

Журавський В. С. Система моніторингу якості освіти: теоретико-методологічні основи. Київ : Логос, 2019. 304 с.

Журавський В. С. Болонський процес: головні принципи входження в європейський простір вищої освіти. Освіта та управління. 2019. № 3. С. 5–14.

Ляшенко О. І. Оцінювання якості загальної середньої освіти: підходи, критерії, механізми. Київ : Інститут педагогіки НАПН України, 2020. 144 с.

Kaplan R. S., Norton D.P. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston : Harvard Business School Press, 1996. 322 p.

Kaplan R. S., Norton D. P. Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. Harvard Business Review. 1996. Vol. 74, No. 1. P. 75–85.

Kaplan R. S., Norton D. P. The Balanced Scorecard: Measures That Drive Performance. Harvard Business Review. 1992. Vol. 70, No. 1. P. 71–79.

Sahlberg P. Finnish Lessons 2.0: What Can the World Learn from Educational Change in Finland? New York : Teachers College Press, 2015. 291 p.

Schlechty P. C. Shaking Up the Schoolhouse: How to Support and Sustain Educational Innovation. San Francisco : Jossey-Bass, 2001. 208 p.

Ковальчук С. Внутрішня система забезпечення якості освіти в школі: нові підходи до самооцінювання. Освіта та розвиток особистості. 2021. № 4 (25). С. 34–39.

Гладун А. Виміряти освіту: що і як оцінює PISA? URL: https://commons.com.ua/uk/vimiryati-osvitu-shho-i-yak-otsinyuye-pisa/ (дата звернення: 10.06.2025).

OECD. PISA 2022 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing, 2021. 408 p.

ЮНЕСКО. Глобальний моніторинг освіти: підсумковий звіт PISA. Париж: UNESCO Institute for Statistics, 2020. 56 с.

Український центр оцінювання якості освіти. Програма міжнародного оцінювання учнів PISA. URL: https://testportal.gov.ua/pisa/ (дата звернення: 10.06.2025).

Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ (дата звернення: 10.06.2025).

EdCamp Ukraine. Шкільний освітній менеджмент: стратегія, якість, відповідальність. URL: https://edcamp.org.ua (дата звернення: 10.06.2025).

Проєкт «Нова українська школа». Стратегічне планування для директорів шкіл. URL: https://nus.org.ua (дата звернення: 10.06.2025).

UNICEF та МОН України. Підтримка освітніх реформ в Україні: пілотні ініціативи з моніторингу якості освіти. Київ, 2020. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 10.06.2025).

Zasekina, T. M., & Tyshkovets, M. (2021). Vid “standartu zmistu” do “standartu rezultativ”: Kontseptual’ni zasady reformuvannya zahal’noyi seredn’oyi osvity [From “content standards” to “result standards”: Conceptual bases of reforming general secondary education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (4), 134–141.

Lyashenko, O. I. (2012). Yakist osvity yak chynnyk rozvytku ukrayins’koyi shkoly [Quality of education as a factor in the development of the Ukrainian school]. Zbirnyk naukovykh prats UDPU imeni Pavla Tychyny, (4), 31–36.

Zvarych, H. (2021). Monitorynh yakosti osvitnikh posluh u zakladakh seredn’oyi osvity [Monitoring the quality of educational services in general education institutions]. In Innovatsiyi v osviti: perspektyvy rozvytku (pp. 26–28). Ternopil: ZUNU.

Zhuravskyi, V. (2019). Systema monitorynhu yakosti osvity: Teoretyko-metodolohichni osnovy [The system of quality monitoring in education: Theoretical and methodological foundations]. Kyiv: Logos.

Zhuravskyi, V. (2019). Bolons’kyi protses: holovni pryntsypy vkhodzhennya v yevropeiskyi prostir vyshchoyi osvity [The Bologna Process: Key principles for entering the European higher education area]. Osvita ta upravlinnya, (3), 5–14.

Lyashenko, O. I. (2020). Otsinyuvannya yakosti zahal’noyi seredn’oyi osvity: Pidkhody, kryteriyi, mekhanizmy [Assessment of the quality of general secondary education: Approaches, criteria, mechanisms]. Kyiv: Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine.

Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). The balanced scorecard: Translating strategy into action. Boston: Harvard Business School Press.

Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review, 74(1), 75–85.

Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1992). The balanced scorecard: Measures that drive performance. Harvard Business Review, 70(1), 71–79.

Sahlberg, P. (2015). Finnish lessons 2.0: What can the world learn from educational change in Finland? New York: Teachers College Press.

Schlechty, P. C. (2001). Shaking up the schoolhouse: How to support and sustain educational innovation. San Francisco: Jossey-Bass.

Kovalchuk, S. (2021). Vnutrishnya systema zabezpechennya yakosti osvity v shkoli: novi pidkhody do samootsinyuvannya [Internal quality assurance system in school: New approaches to self-assessment]. Osvita ta rozvytok osobystosti, 4(25), 34–39.

Hladun, A. Vymiryaty osvitu: shcho i yak otsinyuye PISA? Commons. Available at: https://commons.com.ua/uk/vimiryati-osvitu-shho-i-yak-otsinyuye-pisa/

OECD. (2021). PISA 2022 assessment and analytical framework. Paris: OECD Publishing.

UNESCO Institute for Statistics. (2020). Hlobal’nyi monitorynh osvity: Pidsumkovyi zvit PISA [Global Education Monitoring: Final PISA Report]. Paris: UNESCO.

Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. Prohrama mizhnarodnoho otsinyuvannya uchniv PISA. Available at: https://testportal.gov.ua/pisa/

Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/

EdCamp Ukraine. Shkil’nyi osvitnii menedzhment: Stratehiya, yakist’, vidpovidal’nist’ [School educational management: Strategy, quality, responsibility]. Available at: https://edcamp.org.ua

Nova ukrainska shkola. Stratehichne planuvannya dlya dyrektoriv shkil [Strategic planning for school principals]. Available at: https://nus.org.ua

UNICEF & Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). Pidtrymka osvitnikh reform v Ukraini: Pilotni initsiatyvy z monitorynhu yakosti osvity [Supporting educational reforms in Ukraine: Pilot initiatives for monitoring education quality]. Available at: https://mon.gov.ua

Опубліковано
2025-06-30
Як цитувати
Анісімов, В. (2025). ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕХАНІЗМІВ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ОСВІТИ НА РІВНІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Підприємництво та інновації, (36), 65-70. https://doi.org/10.32782/2415-3583/36.10