PROBLEMS AND PROSPECTS OF IMPLEMENTING QUALITY ASSURANCE MONITORING MECHANISMS AT THE LEVEL OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINE
Abstract
The current transformation of the Ukrainian educational system, intensified by decentralization, digitalization, and increased demands for transparency and accountability, requires the development of modern tools for assessing education quality at the level of general secondary education institutions. The aim of this article is to substantiate the need for implementing quality assurance monitoring mechanisms through the development of a balanced system of key performance indicators (KPIs) specifically adapted for Ukrainian schools. The relevance of the research stems from the lack of a unified national framework for school performance evaluation, which significantly hinders effective strategic planning, institutional self-assessment, and informed decision-making. The methodology is based on a combination of systems analysis, comparative studies of international monitoring practices, and modeling of school performance indicators. The research applies the conceptual framework of the Balanced Scorecard (BSC) to create a multidimensional evaluation model that encompasses not only academic results but also internal processes, stakeholder satisfaction, innovation dynamics, and social inclusiveness. The study reveals that existing approaches to monitoring in Ukrainian schools are largely fragmented, narrowly focused on test results, and fail to address broader components such as management effectiveness, emotional well-being of students, or stakeholder engagement. In contrast, the proposed KPI-based monitoring framework allows for integrated evaluation of institutional performance, supports adaptive governance, and fosters continuous development. The suggested indicators reflect academic success, implementation of innovative technologies, parental and student satisfaction, inclusive practices, and efficient use of resources. The author highlights the need for gradual implementation, supported by training, digital tools, and legal standardization. The practical value of the article lies in offering a structured and scalable approach for school leaders and policymakers to assess and improve the quality of educational processes in a dynamic environment. It also provides a foundation for further empirical studies on the impact of strategic management tools on the performance of general secondary education institutions in Ukraine.
References
Засєкіна Т. М., Тишковець М. Від «стандарту змісту» до «стандарту результатів» – концептуальні засади реформування загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. 2021. № 4. С. 134–141.
Ляшенко О. І. Якість освіти як чинник розвитку української школи. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. Вип. 4. С. 31–36.
Зварич Г. Моніторинг якості освітніх послуг у закладах середньої освіти. Інновації в освіті: перспективи розвитку : мат-ли І Міжнар. наук.-практ. конф. (Тернопіль, 20 трав. 2021 р.). Тернопіль : ЗУНУ, 2021. С. 26−28.
Журавський В. С. Система моніторингу якості освіти: теоретико-методологічні основи. Київ : Логос, 2019. 304 с.
Журавський В. С. Болонський процес: головні принципи входження в європейський простір вищої освіти. Освіта та управління. 2019. № 3. С. 5–14.
Ляшенко О. І. Оцінювання якості загальної середньої освіти: підходи, критерії, механізми. Київ : Інститут педагогіки НАПН України, 2020. 144 с.
Kaplan R. S., Norton D.P. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston : Harvard Business School Press, 1996. 322 p.
Kaplan R. S., Norton D. P. Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. Harvard Business Review. 1996. Vol. 74, No. 1. P. 75–85.
Kaplan R. S., Norton D. P. The Balanced Scorecard: Measures That Drive Performance. Harvard Business Review. 1992. Vol. 70, No. 1. P. 71–79.
Sahlberg P. Finnish Lessons 2.0: What Can the World Learn from Educational Change in Finland? New York : Teachers College Press, 2015. 291 p.
Schlechty P. C. Shaking Up the Schoolhouse: How to Support and Sustain Educational Innovation. San Francisco : Jossey-Bass, 2001. 208 p.
Ковальчук С. Внутрішня система забезпечення якості освіти в школі: нові підходи до самооцінювання. Освіта та розвиток особистості. 2021. № 4 (25). С. 34–39.
Гладун А. Виміряти освіту: що і як оцінює PISA? URL: https://commons.com.ua/uk/vimiryati-osvitu-shho-i-yak-otsinyuye-pisa/ (дата звернення: 10.06.2025).
OECD. PISA 2022 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing, 2021. 408 p.
ЮНЕСКО. Глобальний моніторинг освіти: підсумковий звіт PISA. Париж: UNESCO Institute for Statistics, 2020. 56 с.
Український центр оцінювання якості освіти. Програма міжнародного оцінювання учнів PISA. URL: https://testportal.gov.ua/pisa/ (дата звернення: 10.06.2025).
Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ (дата звернення: 10.06.2025).
EdCamp Ukraine. Шкільний освітній менеджмент: стратегія, якість, відповідальність. URL: https://edcamp.org.ua (дата звернення: 10.06.2025).
Проєкт «Нова українська школа». Стратегічне планування для директорів шкіл. URL: https://nus.org.ua (дата звернення: 10.06.2025).
UNICEF та МОН України. Підтримка освітніх реформ в Україні: пілотні ініціативи з моніторингу якості освіти. Київ, 2020. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 10.06.2025).
Zasekina, T. M., & Tyshkovets, M. (2021). Vid “standartu zmistu” do “standartu rezultativ”: Kontseptual’ni zasady reformuvannya zahal’noyi seredn’oyi osvity [From “content standards” to “result standards”: Conceptual bases of reforming general secondary education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (4), 134–141.
Lyashenko, O. I. (2012). Yakist osvity yak chynnyk rozvytku ukrayins’koyi shkoly [Quality of education as a factor in the development of the Ukrainian school]. Zbirnyk naukovykh prats UDPU imeni Pavla Tychyny, (4), 31–36.
Zvarych, H. (2021). Monitorynh yakosti osvitnikh posluh u zakladakh seredn’oyi osvity [Monitoring the quality of educational services in general education institutions]. In Innovatsiyi v osviti: perspektyvy rozvytku (pp. 26–28). Ternopil: ZUNU.
Zhuravskyi, V. (2019). Systema monitorynhu yakosti osvity: Teoretyko-metodolohichni osnovy [The system of quality monitoring in education: Theoretical and methodological foundations]. Kyiv: Logos.
Zhuravskyi, V. (2019). Bolons’kyi protses: holovni pryntsypy vkhodzhennya v yevropeiskyi prostir vyshchoyi osvity [The Bologna Process: Key principles for entering the European higher education area]. Osvita ta upravlinnya, (3), 5–14.
Lyashenko, O. I. (2020). Otsinyuvannya yakosti zahal’noyi seredn’oyi osvity: Pidkhody, kryteriyi, mekhanizmy [Assessment of the quality of general secondary education: Approaches, criteria, mechanisms]. Kyiv: Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). The balanced scorecard: Translating strategy into action. Boston: Harvard Business School Press.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review, 74(1), 75–85.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1992). The balanced scorecard: Measures that drive performance. Harvard Business Review, 70(1), 71–79.
Sahlberg, P. (2015). Finnish lessons 2.0: What can the world learn from educational change in Finland? New York: Teachers College Press.
Schlechty, P. C. (2001). Shaking up the schoolhouse: How to support and sustain educational innovation. San Francisco: Jossey-Bass.
Kovalchuk, S. (2021). Vnutrishnya systema zabezpechennya yakosti osvity v shkoli: novi pidkhody do samootsinyuvannya [Internal quality assurance system in school: New approaches to self-assessment]. Osvita ta rozvytok osobystosti, 4(25), 34–39.
Hladun, A. Vymiryaty osvitu: shcho i yak otsinyuye PISA? Commons. Available at: https://commons.com.ua/uk/vimiryati-osvitu-shho-i-yak-otsinyuye-pisa/
OECD. (2021). PISA 2022 assessment and analytical framework. Paris: OECD Publishing.
UNESCO Institute for Statistics. (2020). Hlobal’nyi monitorynh osvity: Pidsumkovyi zvit PISA [Global Education Monitoring: Final PISA Report]. Paris: UNESCO.
Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. Prohrama mizhnarodnoho otsinyuvannya uchniv PISA. Available at: https://testportal.gov.ua/pisa/
Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/
EdCamp Ukraine. Shkil’nyi osvitnii menedzhment: Stratehiya, yakist’, vidpovidal’nist’ [School educational management: Strategy, quality, responsibility]. Available at: https://edcamp.org.ua
Nova ukrainska shkola. Stratehichne planuvannya dlya dyrektoriv shkil [Strategic planning for school principals]. Available at: https://nus.org.ua
UNICEF & Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). Pidtrymka osvitnikh reform v Ukraini: Pilotni initsiatyvy z monitorynhu yakosti osvity [Supporting educational reforms in Ukraine: Pilot initiatives for monitoring education quality]. Available at: https://mon.gov.ua