MODEL OF CONTENT MARKETING IMPACT ON BUSINESS INNOVATION POTENTIAL

Keywords: content, marketing, consumer, innovation, process, tool, promotion, loyalty

Abstract

Digital technologies transform the principles and models of creating and disseminating information flow, which makes it possible to create web content that provides users with the necessary information about an innovative product. The purpose of the article is to develop and substantiate a model of content marketing's impact on enhancing the innovative potential of business. The article reveals the essence of the concepts of "innovation" and "innovation process". The role of content marketing in the innovation process is shown, which is an integral part of promotion. The internal system of content marketing as a business process based on a number of tools and methods is presented, and these functionalities are characterized. The model of formation and interaction of content marketing tools is proposed, the key principles of the model and its main advantages are described. The content marketing system is influenced by environmental factors and feedback from it, which is also reflected in the proposed model. It is assumed that this model will ensure the successful promotion of an innovative product on the market through the gradual involvement of consumers in the communication process related to the innovative product and the formation of brand loyalty. The study used the methods of analysis and synthesis, in particular, when studying approaches to the concept of "innovation", the structural-functional method when studying the structure of content marketing, and the graphical modeling method when building a model of formation and interaction of content marketing functions. Content marketing tools and methods are an integral part of promoting an innovative product. Its presence should be traced at all stages of the innovation process. The model of formation and interaction of content marketing tools proposed in the article will allow developing a specific program for successful promotion of an innovative product on the market, provided that the necessary resources are available. The model is based on the functional structure of content marketing and takes into account the interconnections between its subsystems, as well as the external and internal environment of the company. It provides for flexible customization of processes and quick adaptation to changes in the market situation. Thus, the proposed approach will increase the effectiveness of content marketing in the process of promoting innovations and strengthen its impact on the innovative potential of the business.

References

Вініченко І.І. Економічна сутність НТП, інновацій та їх роль у розвитку агропромислового виробництва. Економіка і держава. 2007. № 4. С. 9.

Ілляшенко С.М. Маркетинг і менеджмент інноваційного розвитку : монографія. Суми : Університетська книга, 2006. 728 с.

Колесніченко В.Ф. Визначення сутності категорій нововведення, інновація, інноваційна діяльність та інноваційний процес. Економіка розвитку. 2005. № 4 (36). С. 101.

Олійник О. Поняття «інновація» та «новація» в освітньо-науковому дискурсі. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2022. № 37 (1). С. 88–93.

Григорян О.О. Поступовий розвиток поняття «інновації». Modern Economics. 2022. № 32. С. 33–38.

Чіков І.А. Теоретичні підходи до визначення сутності поняття «інновація». Ефективна економіка. 2019. № 11. С. 9.

Вороніна В.Л., Карпенко В.С., Рубанська К.В. Концептуалізація теоретичних основ поняття «інновація»: сучасний погляд. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Economic Sciences. 2021. № 3. С. 57–64. DOI: https://doi.org/10.31651/2076-5843-2021-3-57-64

Гаврильченко О.В. Інноваційний потенціал економічного розвитку підприємств. Підприємництво та інновації. 2023. № 29. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/29.9

Головчук Ю.О., Дибчук Л.В., Середницька Л.П. Контент-маркетинг як стратегія просування на ринок та поширення послуг. Економіка та держава. 2022. № 4. С. 69–75. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2022.4.69

Виноградова О., Дрокіна Н. Інноваційні маркетингові інструменти просування продукції в Інтернеті. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи. 2020. С. 162–163.

Альошина Т.В., Козенков Д.Е., Сало М.Д. Контент-маркетинг як сучасний елемент маркетингової стратегії підприємств. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2022. № 3(79). С. 59–68. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/79.059

Дергачова В.В., Григорова З.В. Роль контент маркетингу в рамках inbound маркетингу. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2023. № 26. С. 7–13.

Vinichenko I.I. (2007) Ekonomichna sutnist NTP, innovatsii ta yikh rol u rozvytku ahropromyslovoho vyrobnytstva [Economic essence of STP, innovations and their role in the development of agro-industrial production]. Ekonomika i derzhava [Economy and state], no. 4, p.9.

Illiashenko S.M. (2006) Marketynh i menedzhment innovatsiinoho rozvytku: monograph [Marketing and management of innovative development]. Sumy: Universytetska knyha, 728 p.

Kolesnichenko V.F. (2005) Vyznachennia sutnosti katehorii novovvedennia, innovatsiia, innovatsiina diialnist ta innovatsiinyi protses [Defining the essence of the categories of innovation, innovation, innovation activity and innovation process]. Ekonomika rozvytku [Economics of development], no. 36, p. 101.

Oliinyk O. (2022) Poniattia «innovatsiia» ta «novatsiia» v osvitno-naukovomu dyskursi [The concepts of «innovation» and «novelty» in the educational and scientific discourse]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Pedagogical education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy], no. 37(1), pp. 88–93.

Hryhorian O.O. (2022) Postupovyi rozvytok poniattia «innovatsii» [Gradual development of the concept of «innovation»]. Modern Economics [Modern Economics], no. 32, pp. 33–38.

Chikov I.A. (2019) Teoretychni pidkhody do vyznachennia sutnosti poniattia «innovatsiia» [Theoretical approaches to defining the essence of the concept of «innovation»]. Efektyvna ekonomika [Effective economy], no. 11, p. 9.

Voronina V.L., Karpenko V.S., Rubanska K.V. (2021) Kontseptualizatsiia teoretychnykh osnov poniattia «innovatsiia»: suchasnyi pohliad [Conceptualization of the theoretical foundations of the concept of «innovation»: a modern view]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Economic Sciences [Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Economic Sciences], no. 3, pp. 57–64. DOI: https://doi.org/10.31651/2076-5843-2021-3-57-64

Havrylchenko O.V. (2023) Innovatsiinyi potentsial ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv [Innovative potential of economic development of enterprises]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii [Entrepreneurship and innovation], no. 29, pp. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/29.9

Holovchuk Yu.O., Dybchuk L.V., Serednytska L.P. (2022) Kontent-marketynh yak stratehiia prosuvannia na rynok ta poshyrennia posluh [Content marketing as a strategy for market promotion and distribution of services]. Ekonomika ta derzhava [Economy and state], no. 4, pp. 69–75. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2022.4.69

Vynohradova O., Drokina N. (2020) Innovatsiini marketynhovi instrumenty prosuvannia produktsii v Interneti [Innovative marketing tools for promoting products on the Internet]. Biznes, innovatsii, menedzhment: problemy ta perspektyvy [Business, innovation, management: problems and prospects], pp. 162–163.

Aloshyna T.V., Kozenkov D.E., Salo M.D. (2022) Kontent-marketynh yak suchasnyi element marketynhovoi stratehii pidpryiemstv [Content marketing as a modern element of the marketing strategy of enterprises]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky [Economic Bulletin of Dnipro Polytechnic], no. 3(79), pp. 59–68. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/79.059

Derhachova V.V., Hryhorova Z.V. (2023) Rol kontent marketynhu v ramkakh inbound marketynhu. [The role of content marketing within inbound marketing] Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» [Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute»], no.2 6, pp. 7–13.

Published
2024-01-31
How to Cite
Semenda, O., & Korman, I. (2024). MODEL OF CONTENT MARKETING IMPACT ON BUSINESS INNOVATION POTENTIAL. Entrepreneurship and Innovation, (30), 66-71. https://doi.org/10.32782/2415-3583/30.10