CONCEPTUAL APPROACHES TO INTERPRETING THE CONCEPT OF EFFICIENCY OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Abstract
The relevance of the separation of the direction of the above research is largely due to the role and place of higher education institutions in the system of building society and educating the future generation. The purpose of the above research is to clarify, systematize and substantiate conceptual approaches to interpreting the concept of the effectiveness of higher education institutions. The presented study uses methods of a partial descriptive analytical approach using an instrument that differs in terms of the dimensions covered by the study and the time period. Thus, today higher education institutions occupy a system-forming place in the formation and development of each country. It is important to understand that this applies to both developed and developing countries. The article considers conceptual approaches to interpreting the concept of the effectiveness of higher education institutions. The vision of many leading scientists of our time is presented, the concept is defined, the peculiarities of understanding this term in relation to higher education institutions are identified and systematized. The key components of the concept of effectiveness for higher education institutions are clarified and it is proven what exactly should be evaluated in this concept. The argumentation is provided regarding the need to determine the level of effectiveness and build a policy of a favorable educational and scientific environment in higher education institutions in the future. The analysis of the results of the survey among higher education applicants is presented and the level of their assessment in the current educational environment is shown. Recommendations are given on the areas of improving the educational environment regarding the functioning of HEIs in the area of using the appropriate technological factor and content of distance learning together with the development of digital technologies. It is proven that the use of the appropriate technological factor and content of distance learning together with the development of digital technologies and linking it to the website of international universities, where it works to support Ukrainian universities, will help higher education institutions function more effectively in the modern educational environment.
References
Карамишев Д.В., Гришина Н.М., Грибко О.В., Ревенко Т.В. та ін. Теоретико-методичні засади забезпечення якості освіти: монографія / за заг. ред. д.держ.упр., проф. Д.В. Карамишева. Харків : Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2020. 180 с.
Зозуляк-Случик Р.В. Формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах: монографія. Івано-Франківськ : НАІР, 2019. 460 с.
Гуцан Л.А., Морін О.Л., Охріменко З.В., Пархоменко О.М., Гриценок Л.І., Ткачук І.І Професійне самовизначення учнівської молоді в умовах освітнього округу: монографія / за ред. О.Л. Моріна. Харків : «Друкарня Мадрид», 2016. 220 с.
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л.З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
Лагодинський О.С., Зінченко А.А. Формування діагностичної компетентності майбутнього викладача закладу вищої освіти як проблема педагогіки. Академічні Візії. 2023. № 21. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8143297
Марухленко О. Стратегічне планування у вищих освітніх закладах. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017.№ 3. C. 256-265. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.256.e65
Ковтун О.В., Сидоренко С.І. Незалежне оцінювання якості освітніх послуг здобувачами вищої освіти: досвід та перспективи. Вісник Національного авіаційного університету. 2018. Вип. 1 (12). С. 52-60.
Ревенко Т.В. Сутність та основні складові освітнього процесу у закладах вищої освіти України. Теорія та практика державного управління. 2018. Вип. 3 (62). С. 44–53.
Інтеграція цифрових технологій в освітній процес: виклики та перспективи: монографія / Саєнко Н.С., Голуб Т.П., Лавриш Ю.Е., Лук’яненко В.В., Литовченко І.М. Київ : Вид-во «Центр учбової літератури», 2022. 220 с.
Калашнікова С., Базелюк Н., Базелюк О. та ін. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика: монографія / за наук. ред. Калашнікової С. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с. DOI: https://doi.org/10.31874/TE.2023
Штефан Л.А., Борзенко О.П. Особливості організації дистанційного навчання студентської молоді в Канаді: ретроспективний аналіз: монографія. Харків : ХНАДУ, 2015. 219 с.
Професійний розвиток персоналу підприємств в системі мотиваційного менеджменту: колективна монографія / М.В. Семикіна, С.В. Дудко, А.А. Орлова та ін. Кропивницький : КОД, 2021. 440 с
Мусіна Л.А., Ямчук А.В., Кваша Т.К. Взаємний вплив економіки та природного середовища в сучасному світі: політика, стратегії, технології : монографія. Київ : УкрІНТЕІ, 2012. 260 с.
Okulicz-Kozaryn W., Korneliuk B., Kupczyk T., Kalaman O., Jasinowski A., Artyukhov A., Artyukhova N., Malovychko A., Volk I. Threat of Artificial Intelligence to the higher education services: statistical analyses in selected Eastern European countries. Modern management system. 2023. № 4. Vol. 18. Р. 89-104 DOI: https://doi.org/10.37055/nsz/188844
Каламан О.Б., Ковтун О.О. Теоретичний аналіз оптимізації управління бізнес-процесами підприємства в парадигмі процесного підходу. Інфраструктура ринку. 2024. №79. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct79-26
Козубовська І.В., Стойка О.Я. Трансформаційні процеси в системі вищої освіти США: монографія. Ужгород : Ужгородський національний університет, 2014. 228 с.
Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США: монографія / А.П. Джурило, О.З. Глушко, О.І. Локшина та ін. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 192 с.
Karamysheva D. V. (eds.) (2020) Teoretyko-metodychni zasady zabezpechennya yakosti osvity [Theoretical and methodological principles of ensuring the quality of education]. Kharkiv: Vyd-vo KharRI NADU “Magistr”. (in Ukrainian)
Zozulyak-Sluchyk R. V. (2019) Formuvannya profesijnoyi etyky majbutnix socialnyx pracivnykiv v universytetax [Formation of professional ethics of future social workers in universities]. Ivano-Frankivsk : NAIR. (in Ukrainian)
Guczan L. A., Morin O. L., Oxrimenko Z. V., Parxomenko O. M., Grycenok L. I., Tkachuk I. I. (2016) Profesijne samovyznachennya uchnivskoyi molodi v umovax osvitnogo okrugu [Professional self-determination of students in the context of an educational district]. Kharkiv : «Drukarnya Madryd». (in Ukrainian)
Rebuxy L. Z. (eds.) (2022) Innovacijni texnologiyi navchannya v umovax modernizaciyi suchasnoyi osvity [Innovative learning technologies in the context of modernization of modern education]. Ternopil: ZUNU. (in Ukrainian)
Lagodynskyj O. S., Zinchenko A. A. (2023) Formuvannya diagnostychnoyi kompetentnosti majbutnogo vykladacha zakladu vyshhoyi osvity yak problema pedagogiky [Formation of diagnostic competence of a future teacher of a higher education institution as a problem of pedagogy]. Academic Visions, vol. 21. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8143297 (in Ukrainian)
Maruxlenko O. (2017) Strategichne planuvannya u vyshhyx osvitnix zakladax [Strategic planning in higher education institutions]. Open educational e-environment of a modern university, vol. 3, pp. 256-265. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.256.e65 (in Ukrainian)
Kovtun O. V., Sydorenko S. I. (2018) Nezalezhne ocinyuvannya yakosti osvitnix poslug zdobuvachamy vyshhoyi osvity: dosvid ta perspektyvy [Independent assessment of the quality of educational services by higher education applicants: experience and prospects]. Bulletin of the National Aviation University, vol. 1 (12), pp. 52-60. (in Ukrainian)
Revenko T. V. (2018) Sutnist ta osnovni skladovi osvitnogo procesu u zakladax vyshhoyi osvity Ukrayiny [The essence and main components of the educational process in higher education institutions of Ukraine]. Theory and practice of public administration, vol. 3 (62), pp. 44–53. (in Ukrainian)
Sayenko N. S., Golub T. P., Lavrysh Yu. E., Luk'yanenko V. V., Lytovchenko I. M. (2022) Integraciya cyfrovyx texnologij v osvitnij proces: vyklyky ta perspektyvy [Integration of digital technologies into the educational process: challenges and prospects]. Kyiv: Vyd-vo «Centr uchbovoyi literatury». (in Ukrainian)
Kalashnikova S., Bazelyuk N., Bazelyuk O. etc. (2023) Vdoskonalennya vykladannya u vyshhij osviti: teoriya ta praktyka [Improving Teaching in Higher Education: Theory and Practice]. Kyiv: Instytut vyshhoyi osvity NAPN Ukrayiny. DOI: https://doi.org/10.31874/TE.2023 (in Ukrainian)
Shtefan L. A., Borzenko O. P. (2015) Osoblyvosti organizaciyi dystancijnogo navchannya studentskoyi molodi v Kanadi : retrospektyvnyj analiz [Peculiarities of organizing distance learning for students in Canada: a retrospective analysis]. Kharkiv: XNADU. (in Ukrainian)
Semykina M. V., Dudko S. V., Orlova A. A. etc. (2021) Profesijnyj rozvytok personalu pidpryyemstv v systemi motyvacijnogo menedzhmentu [Professional development of enterprise personnel in the motivational management system]. Kropyvnyczkyj: KOD. (in Ukrainian)
Musina L. A., Yamchuk A. V., Kvasha T. K. (2012) Vzayemnyj vplyv ekonomiky ta pryrodnogo seredovyshha v suchasnomu sviti : polityka, strategiyi, texnologiyi [Mutual influence of economy and natural environment in the modern world: politics, strategies, technologies]. Kyiv: UkrINTEI. (in Ukrainian)
Okulicz-Kozaryn W., Korneliuk B., Kupczyk T., Kalaman O., Jasinowski A., Artyukhov A., Artyukhova N., Malovychko A., Volk I. (2023) Threat of Artificial Intelligence to the higher education services: statistical analyses in selected Eastern European countries. Modern management system, no. 4, vol. 18, pp. 89-104. DOI: https://doi.org/10.37055/nsz/188844
Kalaman O. B., Kovtun O. O. (2024) Teoretychnyj analiz optymizaciyi upravlinnya biznes-procesamy pidpryyemstva v paradygmi procesnogo pidxodu [Theoretical analysis of optimization of enterprise business process management in the process approach paradigm]. Market infrastructure, vol. 79. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct79-26 (in Ukrainian)
Kozubovska I. V., Stojka O. Ya. (2014) Transformacijni procesy v systemi vyshhoyi osvity SShA [Transformational processes in the USA higher education system]. Uzhgorod: Uzhgorodskyj nacionalnyj universytet. (in Ukrainian)
Dzhurylo A. P., Glushko O. Z., Lokshyna O. I. etc. (2018) Transformacijni procesy u shkilnij osviti krayin Yevropejskogo Soyuzu ta SShA [Transformational processes in school education in the European Union and the USA]. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian)