BASICS OF USING CHAT BOTS IN INTERNET MARKETING

Keywords: internet marketing, chatbot, client, promotion, communication, communication scenario

Abstract

Modern consumers are becoming more demanding. The usual advertising methods no longer work for them. That is why online marketing came to help classic marketing. Internet marketing involves the use of various effective online tools. One of these tools is a chatbot. The purpose of the article is to study the basics and features of using chatbots as marketing tools in promoting goods and services on the market. A comprehensive definition of the concept of a chatbot is formulated in the article. In addition, the capabilities of chatbots, the features and prospects for using chatbots in various areas of business functioning were researched. Also, the main advantages of using chatbots in promoting goods and services on the market were researched. Among the advantages, it can be highlighted the fact that the chatbot is the first to accept a request from the client, it is the first point of contact, it is quite versatile in use, and chatbots can be deployed on various platforms. Chatbots are the first point of contact with a customer. These electronic assistants are quite versatile in use and can be deployed on different platforms. These assistants save managers' time and customer waiting time, can collect customer contact information, provide feedback, and save budget. Among the disadvantages of using chatbots when promoting goods and services on the market, the paper highlighted the limited responses and the need to develop complex conversation scenarios. Various variants of the features of using chatbots for business were discussed in detail in the work. Chatbots can be used as sellers in online stores. Electronic assistants can serve customers in any area, including psychological support, work as a marketing channel, etc. In addition, a chatbot can be used for internal communication in companies. Using chatbots in IT support means helping with problems such as crashes, changing passwords, updating the system, sending a request to IT specialists, etc. The chatbot can also synchronize with the company's services and generate a loyalty card with a barcode, displaying the status of the bonus account. In conclusion, it can be said that the use of chatbots in the company's marketing activities is quite popular, effective and promising.

References

Біловодська О.А. Системне дослідження використання чат-боту в комунікації з клієнтами. Формування ринкових відносин в Україні. 2020. № 5 (228). С. 62-68.

Костенко А.О. Диференціація веб-ботів і чат-ботів: окремі приватно-правові проблеми. ІТ право: проблеми і перспективи розвитку в Україні: матер. ІІ міжнар. конф URL: http://aphd.ua/publication–366/ (дата звернення 20.01.2025).

Коробка С.В. Діджиталізація підприємницької діяльності. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Економічна. 2021. Вип. 100. С. 88-96.

Віртуальні помічники для бізнесу. Bazilik: веб-сайт. URL: https://bazilik.media/virtualnipomichnyky-dlia-biznesu-vlad-bojko-pro-chat-boty/ (дата звернення: 12.12.2024).

Худолій Ю.C., Косолапенко В.С. Особливості застосування чат-ботів на основі штучного інтелекту у фінансовій сфері. Економіка і регіон. 2023. № (3(90). С. 97–103.

Гудзь О., Федюнін С., Щербина В. Диджиталізація, як конкурентна перевага підприємств. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 3 (29). С. 18–24.

Покращення бізнесу за допомогою чат-ботів: що варто знати. Webpromo experts: веб-сайт. URL: https://webpromoexperts.net/ua/blog/pokrashchennya-biznesu-za-dopomogoyu-chat-botiv-shcho-varto-znati/ (дата звернення: 15.01.2025).

Приклади використання чат-ботів у бізнесі. Gerabot: веб-сайт. URL: https://gerabot.com/article/prikladi_vikoristannya_chatbotiv_u_biznesi (дата звернення: 08.01.2025).

Чат-бот для бізнесу в Україні: чому важливий та як створити самостійно. Helpcrunch: веб-сайт. URL: https://helpcrunch.com/blog/uk/chat-bot-dla-biznesu/ (дата звернення: 07.01.2025).

Що таке чат-бот? Kyivstar bussines hub: веб-сайт. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/shho-take-chat-bot-dlya-biznesu-use-shho-potribno-znaty-kompaniyam (дата звернення: 05.01.2025).

Чат-боти: що це таке і як їх можна використовувати. Ag.marketing: веб-сайт. URL: https://ag.marketing/blog/chat-boti-dlya-biznesu/ (дата звернення: 02.12.2024).

Чат-бот. Sendpulse: веб-сайт. URL: https://sendpulse.ua/support/glossary/chatbot (дата звернення: 05.01.2025).

Месенджер-маркетинг: як чат-боти допомагають спеціалістам та бізнесу в 2023 році. URL: https://ur0.jp/BTcV (дата звернення: 05.01.2025).

Bilovodska O. A. (2020) Systemne doslidzhennia vykorystannia chat-botu v komunikatsii z kliientamy [Systematic study of the use of chatbots in customer communication]. Formation of the market of relations in Ukraine, vol. 5, no, 228, pp. 62-68.

Kostenko A. O. Dyferentsiatsiia veb-botiv i chat-botiv: okremi pryvatno-pravovi problemy. IT pravo: problemy’ i perspektyvy rozvytku v Ukrayini: mater. II mizhnar. konf. Available at: http://aphd.ua/publication–366/ (accessed January 20, 2025).

Korobka S. V. (2021) Didzhytalizatsiia pidpryiemnytskoi diialnosti [Digitalization of business activities]. Bulletin of the V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Economic, no. 100, pp. 88-96.

Virtual assistants for business Available at: https://bazilik.media/virtualnipomichnyky-dlia-biznesu-vlad-bojko-pro-chat-boty/ (accessed December 12, 2024).

Khudolii Yu. C., Kosolapenko V. S. (2023) Osoblyvosti zastosuvannia chat-botiv na osnovi shtuchnoho intelektu u finansovii sferi [Features of the use of AI-based chatbots in the financial sector]. Economy and region, vol. 3 no. 90, pp. 97–103.

Hudz O., Fediunin S., Shcherbyna V. (2019) Dydzhytalizatsiia, yak konkurentna perevaha pidpryiemstv [Digitalization as a competitive advantage for enterprises]. Economics. Management. Business, vol. 3, no. 29, pp. 18-24

Pokrashchennia biznesu za dopomohoiu chat-botiv: shcho varto znaty [Improving Business with Chatbots: What You Should Know] Available at: https://webpromoexperts.net/ua/blog/pokrashchennya-biznesu-za-dopomogoyu-chat-botiv-shcho-varto-znati/ (accessed January 15, 2025).

Pryklady vykorystannia chat-botiv u biznesi [Examples of using chatbots in business.] Available at: https://gerabot.com/article/prikladi_vikoristannya_chatbotiv_u_biznesi (accessed January 8, 2025).

Chat-bot dlia biznesu v Ukraini: chomu vazhlyvyi ta yak stvoryty samostiino [A chatbot for business in Ukraine: why it is important and how to create one yourself]. Available at: https://helpcrunch.com/blog/uk/chat-bot-dla-biznesu/ (accessed January 7, 2025).

Shcho take chat-bot? [What is a chatbot?] Available at: https://hub.kyivstar.ua/articles/shho-take-chat-bot-dlya-biznesu-use-shho-potribno-znaty-kompaniyam (accessed January 5, 2025).

Chat-boty: shcho tse take i yak yikh mozhna vykorystovuvaty. [Chatbots: what they are and how they can be used.] Available at: https://ag.marketing/blog/chat-boti-dlya-biznesu/ (accessed December 2, 2024).

Chat-bot [Chatbot] Available at: https://sendpulse.ua/support/glossary/chatbot (accessed January 5, 2025).

Mesendzher-marketynh: yak chat-boty dopomahaiut spetsialistam ta biznesu v 2023 [Messenger Marketing: How Chatbots Help Professionals and Businesses in 2023] Available at: https://ur0.jp/BTcV (accessed January 5, 2025).

Published
2025-02-28
How to Cite
Kordzaia, N. (2025). BASICS OF USING CHAT BOTS IN INTERNET MARKETING . Entrepreneurship and Innovation, (34), 189-192. https://doi.org/10.32782/2415-3583/34.30