HISTORICAL AND ECONOMIC ASPECTS OF THE GENESIS OF MANAGEMENT OF INNOVATION ACTIVITY OF ENTERPRISES

Keywords: innovation, innovation activity, innovation management, historical periodization, digital transformation

Abstract

The modern world cannot be imagined without innovations; they are undoubtedly an integral attribute of the modern era of mankind. Being a true engine of progress, they develop the economy and society, sometimes radically changing them. Innovations are used everywhere, but business is the largest consumer and developer of innovations. Innovations help businesses to increase their profits and improve their competitiveness. At the same time, the development of new technologies poses a certain threat to businesses that do not use them for some reason. Today, in the context of strong economic competition, the introduction of innovations is critical for the survival of businesses in some sectors of the economy. The purpose of the study is to investigate the historical and economic preconditions for the emergence of innovation management, analyse existing scientific approaches to the periodisation of its formation, and identify key areas of innovation management at enterprises in the context of digital transformation. The study uses the methods of comparison, analysis, generalisation and systematisation of data and economic justification of the effectiveness of innovation. In the result of the study the historical and economic aspects of the genesis of innovation activity of enterprises are considered. The main scientific approaches to the definition of the term ‘innovation’ are considered. The main historical periods of development of management of innovations in business processes are outlined. Some economic aspects that stimulate the innovation activity of enterprises are analysed. The definition of key areas of innovation management at enterprises in the context of digital transformation is proposed. The conclusions define the importance of studying the historical and economic prerequisites for the emergence of innovation management, outline the main recommendations for the directions of work of modern innovation management. The proposed recommendations will help to increase the efficiency and competitiveness of domestic enterprises. An analysis of recent publications confirms the existence of a scientific discussion on the scientific definition of the concept of ‘innovation’ and the historical periodisation of the formation of innovation management as an enterprise activity. Therefore, a scientific study of the relevant works of foreign and domestic scholars on the management of innovation is extremely relevant.

References

Дмитренко М. Інновація як універсальна цінність суспільства. Український науковий журнал "ОСВІТА РЕГІОНУ". 2010. № 1. С. 17–25.

Чіков І.А. Теоретичні підходи до визначення сутності поняття «інновація». Ефективна економіка. 2019. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7450 DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.11.179

Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку. Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». Київ, 2011. С. 246.

Інноваційна економіка: теоретичні та практичні аспекти. Монографія. Вип. 3 О.М. Коваленко, Є.І. Масленніков, Е.А. Кузнєцов, Ю.М. Сафонов, С.В. Філиппова та ін. ; за ред. д.е.н., доц. О.М. Коваленко, д.е.н., проф. Є.І. Масленнікова. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2017. 634 с.

Крикуненко Д.О. Проблеми впровадження інновацій на підприємствах. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. С. 45–49.

«Про інноваційну діяльність» Закон України від 04.07.2002 № 40-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text

Ліпич Л., Полінкевич О., Товстенюк О. Періодизація інноваційного розвитку підприємств за процесним підходом. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. С. 37–45.

Нікітенко В., Гриша С. О., Бобраков С. Історія менеджменту інновацій та змін: від зародження ідей до сучасних трансформаційних практик. Humanities studies: Collection of Scientific Papers. 2024. № 20(97). C. 266–276. DOI: https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-29.

Зубков Р.С. Загальна характеристика та особливості розвитку основних етапів становлення інноваційної теорії. Ефективна економіка. 2014. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3532

Зянько В.В. Інноваційне підприємництво: сутність, механізми і форми розвитку. Монографія. Вінниця : УНІВЕРСУМ. 2008. С. 397.

Dmytrenko M. (2010) Innovatsiya yak universalna tsinnist suspilstva [Innovation as a universal value of society]. Ukrainian scientific journal “Education of the Region”, vol. 1, pp. 17–25.

Chikov I.A. (2019) Teoretychni pidkhody do vyznachennya sutnosti ponyattya «innovatsiya» [Theoretical approaches to defining the essence of the concept of "innovation"]. Effective Economics. No. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7450 DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.11.179.

Schumpeter J. (2011) Teoriya ekonomichnoho rozvytku [Theory of Economic Development]. Kyiv. Publishing House "Kyiv-Mohyla Academy". 246 p. (in Ukrainian)

O.M. Kovalenko, E.I. Maslennikov, E.A. Kuznetsov, Y.M. Safonov, S.V. Filippova and others (2017) Innovatsiyna ekonomika: teoretychni ta praktychni aspekty. [Innovative Economics: Theoretical and Practical Aspects]. Monograph. Kherson: OLDI-PLUS. 634 p. (in Ukrainian)

Krykunenko D.O. (2011) Problemy vprovadzhennya innovatsiy na pidpryyemstvakh [Problems of implementing innovations in enterprises]. Marketing and management of innovations. No. 4, pp. 45–49.

“On Innovation Activity” Law of Ukraine of 04.07.2002 " Law of Ukraine of 06.02.2018 No. 40-IV. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text.

Lipych L., Polinkevich O., Tovstenyuk O. (2015) Periodyzatsiya innovatsiynoho rozvytku pidpryyemstv za protsesnym pidkhodom. [Periodization of innovative development of enterprises according to the process approach]. Economic Journal of the Lesya Ukrainka Eastern European National University, pp. 37–45.

Nikitenko V., Grisha S. O., Bobrakov S. (2024) Istoriya menedzhmentu innovatsiy ta zmin: vid zarodzhennya idey do suchasnykh transformatsiynykh praktyk [History of innovation and change management: from the birth of ideas to modern transformational practices]. Humanities studies: Collection of Scientific Papers. No. 20(97), pp. 266–276. DOI: https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-29.

Zubkov R.S. (2014) Zahalʹna kharakterystyka ta osoblyvosti rozvytku osnovnykh etapiv stanovlennya innovatsiynoyi teoriyi. [General characteristics and features of the development of the main stages of the formation of innovation theory]. Effective economy No. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3532

Zyanko V.V. (2008) Innovatsiyne pidpryyemnytstvo: sutnistʹ, mekhanizmy i formy rozvytku [Innovative Entrepreneurship: Essence, Mechanisms and Forms of Development]. Monograph. Vinnytsia: UNIVERSUM. 397 p. (in Ukrainian)

Published
2025-04-28
How to Cite
Yevstafiev, S. (2025). HISTORICAL AND ECONOMIC ASPECTS OF THE GENESIS OF MANAGEMENT OF INNOVATION ACTIVITY OF ENTERPRISES. Entrepreneurship and Innovation, (35), 79-83. https://doi.org/10.32782/2415-3583/35.13