COMPARATIVE EFFICIENCY OF BUS SERVICES AND METRO SYSTEMS: GLOBAL EXPERIENCE AND UKRAINIAN REALITIES
Abstract
This article presents a comparative analysis of the efficiency of bus and metro transportation systems, focusing on Ukrainian cities and leading global metropolitan areas. The study evaluates economic, environmental, operational, and social aspects of both transport modes. Key efficiency indicators such as cost per passenger, energy consumption, CO₂ emissions per passenger-kilometer, and average travel speed are defined and quantitatively assessed. The research identifies that the most effective urban transport models are those integrating metro and bus services within a unified planning, fare, and logistics framework. Global experiences from cities like Paris, Warsaw, Istanbul, Bogotá, and Beijing are analyzed to highlight best practices in multi-modal transport integration. The article further examines Ukrainian urban contexts, illustrating the varying effectiveness of metro and bus networks in cities like Kyiv, Kharkiv, Dnipro, Lviv, and Vinnytsia. Findings suggest that while metros are more cost-effective and environmentally friendly in large, densely populated cities with high passenger flows, buses provide crucial flexibility and adaptability, especially in smaller or medium-sized cities. The study concludes with practical recommendations for transport policy and infrastructure development tailored to different urban scales, emphasizing the need for coordinated planning and modernization efforts. The results provide valuable insights for local authorities, transit operators, and urban planners aiming to enhance sustainable urban mobility in Ukraine and similar transitional economies. The efficient functioning of urban public transportation is not only a factor contributing to household cost savings and ensuring speed and convenience of movement within urban areas, but also serves as one of the foundations of urban resilience, social equity, and environmental safety. The choice between bus services and metro systems should not be viewed as a mutually exclusive alternative; rather, it should be based on the principles of strategic integration of different modes of transport. Ukrainian cities already possess the potential to draw on advanced international experience and to develop their own unique models of transportation system organization, relying on objective data, the principles of sustainable development, and a focus on improving the well-being and quality of life of the population.
References
Адаменко М.І., Палант О.Ю. Економіко-технічна надійність експлуатації міського електричного транспорту : монографія. Харків : Золоті сторінки, 2014. 144 с.
Адменко М.І., Палант О.Ю. Основи техніко-економічної модернізації підприємств міськелектротранспорту : монографія. Харків : Золоті сторінки, 2015. 128 с.
Палант О.Ю. Стратегія системної модернізації міського електричного транспорту : монографія. Харків : Золоті сторінки, 2016. 360 с.
Водовозов Є.Н., Димченко О.В., Палант О.Ю., Тараруєв Ю.О. Проблеми реструктуризації підприємств наземного електричного транспорту : монографія. Харків : Золоті сторінки, 2018. 208 с.
Никифорук О.І. Модернізація наземних транспортних систем України : монографія. Київ : НАН України, ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», 2014. 440 с.
Палант О.Ю., Стаматін В.В. Системна результативність роботи підприємств метрополітену (на прикладі КП «Харківський метрополітен»). Науковий погляд: економіка та управління, 2019. № 3. С. 160-171.
Стаматін В.В. Розвиток підходів до розбудови інфраструктури метрополітенів (на прикладі м. Харків). Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 67. С. 164-172.
Водовозов Є.Н. Інноваційні перетворення автобусного сполучення м. Києва як основа вдосконалення економічного потенціалу столиці. Матеріали Міжнар. наук.-практичн. конф. «Наука та інновації як основні шляхи вдосконалення економічного потенціалу країни», м. Львів, 29 червня 2019, С. 27-29.
Джабраілов А.М., Палант О.Ю. Теорія і методологія розвитку трамвайних колійних господарств України. Держава та регіони. Сер. Економіка та підприємництво, 2021. № 4 (121). С. 56-63.
Джабраілов А.М. Розробка пропозицій щодо стратегічних шляхів розвитку трамвайних підприємств України. Економіка та суспільство, 2021. Вип. 28. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/ view/513/491
Богодистий П.А., Збарський Л.В., Палант О.Ю. Тролейбуси України. Харків : Золоті сторінки, 2017. 480 с.
Богодистий П.А. Пасажирські тролейбуси України. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2016. 340 с.
Палант О.Ю. Формування економічно обґрунтованих тарифів на послуги підприємств міського електричного транспорту : монографія. Київ : Химджест, 2014. 174 с.
Тараруєв Ю.О., Приймак В.О. Формування вартості транспортних послуг в умовах розосередження міського електричного транспорту. Підприємництво та інновації. 2024. № 31. С. 73-78.
Y. Lu et al. Who uses smart card? Understanding public transport paymentpreference in developing contexts, a case study of Manila's LRT. IATSS Research. 2019. № 43. pр. 60–68. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0386111218300670
Maurizio Arnone et al. The Potential of E-ticketing for Public Transport Planning: The Piedmont Region Case Study. Transportation Research Procedia. 2016. № 18. рр. 3–10. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146516307542
Офіціальний веб-сайт Саміту МСОТ, м. Гамбург, 2025. URL: https://www.uitpsummit.org/hamburg2025/
Офіційний веб-сайт International Transport Forum ОЕСD. URL: https://www.oecd.org/en/topics/transport.html
Офіційний веб-сайт World Bank Group. URL: https://www.worldbank.org/en/topic/transport
Офіційний веб-сайт корпорації Укрелектротранс. URL: https://www.korpmet.org.ua/
Adamenko M. I., Palant O. Y. (2014). Ekonomiko-tekhnichna nadiinist ekspluatatsii miskoho elektrychnoho transportu [Economic and technical reliability of operation of public electric transport]. Kharkiv : Golden Pages.
Adamenko M. I. Palant O. Y. (2015). Osnovy tekhniko-ekonomichnoyi modernizatsiyi pidpryyemstv misʹkelektrotransportu [Fundamentals of technical and economic modernization of urban electric transport enterprises]. Kharkiv : Golden Pages.
Palant O. Y. (2016). Stratehiya systemnoyi modernizatsiyi misʹkoho elektrychnoho transportu [Strategy of system modernization of urban electric transport]. Kharkіv: Golden Pages.
Vodovozov Yu. N. and other (2018). Problemy restrukturyzatsiyi pidpryyemstv nazemnoho elektrychnoho transport [Problems of restructuring enterprises of land electric transport]. Kharkiv : Golden Pages.
Nykyforuk O. I. (2014). Modernizatsiya nazemnykh transportnykh system Ukrayiny [Modernization of Ukraine`s land transport systems]. Kyiv : IEP NANU.
Palant O. Yu., Stamatin V. V. (2019). Systemna rezulʹtatyvnistʹ roboty pidpryyemstv metropolitenu (na prykladi KP «Kharkivsʹkyy metropoliten») [Systemic performance of metro enterprises (on the example of KP «Kharkivskyi metro»)]. Scientific view: economics and management. No. 3. pр. 160-171.
Stamatin V. V. (2019). Rozvytok pidkhodiv do rozbudovy infrastruktury metropoliteniv (na prykladi m. Kharkiv) [Development of approaches to the development of metro infrastructure (using the example of Kharkiv)]. Bulletin of Transport and Industry Economy. No. 67. рp. 164-172.
Vodovozov E. N. (2019). Innovatsiyni peretvorennya avtobusnoho spoluchennya m. Kyyeva yak osnova vdoskonalennya ekonomichnoho potentsialu stolytsi [Innovative transformations of the Kyiv bus service as a basis for improving the capital's economic potential]. Materials of the International scientific-practical conf. «Science and innovation as the main ways of improving the economic potential of the country», Lviv, June 29, pp. 27-29.
Palant O., Dzhabrailov A. (2021). Teoriya i metodolohiya rozvytku tramvaynykh koliynykh hospodarstv Ukrayiny [Theory and methodology of tramroad enterprises development in Ukraine] Derzhava ta regiony. No 4 (121). рр. 56-63.
Dzhabrailov A. M. (2021). Rozrobka propozytsiy shchodo stratehichnykh shlyakhiv rozvytku tramvaynykh pidpryyemstv Ukrayiny. [Development of proposals for strategic ways of development of tram enterprises of Ukraine]. Economy and society. Vol. 28. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/513/491
Bogodisty P. A., Zbarsky L. V., Palant A. Yu. (2017). Trolleybusy Ukrainy [Trolleybuses of Ukraine]. Kharkiv : Zoloti storinki.
Bogodisty P. A. (2016). Passazhirskiye trolleybusy Ukrainy [Passenger trolleybuses of Ukraine]. Poltava : TOV «ASMI».
Palant O. Yu. (2014). Formuvannya ekonomichno obgruntovanykh taryfiv na posluhy pidpryyemstv misʹkoho elektrychnoho transportu [Formation of economically justified tariffs for the services of urban electric transport enterprises]. Kyiv: Khimgest.
Tararuyev Yu. O., Priymak V. O. (2024) Formuvannya vartosti transportnykh posluh v umovakh rozoseredzhennya misʹkoho elektrychnoho transportu [Formation of the cost of transport services in the conditions of the dispersion of urban electric transport]. Entrepreneurship and Innovation. No. 31. рp. 73-78.
Y. Lu et al. (2019). Who uses smart card? Understanding public transport paymentpreference in developing contexts, a case study of Manila's LRT. IATSS Research. No 43. рр. 60–68. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0386111218300670
Maurizio Arnone et al. (2016). The Potential of E-ticketing for Public Transport Planning: The Piedmont Region Case Study. Transportation Research Procedia. No 18. рр. 3–10. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146516307542
Official Website of UINP Summit 2025 in Hamburg. Available at: https://www.uitpsummit.org/hamburg2025/
Official Website of International Transport Forum ОЕСD Available at: https://www.oecd.org/en/topics/transport.html
Official Website of World Bank Group. Available at: https://www.worldbank.org/en/topic/transport
Official Website of Ukrelectrotrans Corporation. Available at: https://www.korpmet.org.ua/

