DETERMINING THE EFFICIENCY OF THE MARKETING SYSTEM BASED ON PRODUCTIVITY AND ORGANIZATION INDICATORS
Abstract
The article analyzes the effectiveness of the marketing system based on the analysis of the performance indicators of marketing activities and the level of organization and functioning of the marketing system as a whole. The research is aimed at determining the effectiveness of the marketing strategy and activities of the enterprise in general. Performance evaluation is the main component of the successful operation of the enterprise. This approach involves evaluating various aspects of marketing activities to determine effectiveness and improve strategies and tactics. The analysis of performance indicators of marketing activities includes the evaluation of the results of marketing campaigns, such as sales volumes, profitability, market share, profit, etc. This analysis helps determine how effective specific marketing strategies and activities are. Evaluating the effectiveness of the marketing system helps companies adapt their marketing strategies, maximize results and achieve greater competitiveness in the market. Evaluation of the effectiveness of the marketing system in the vegetable market based on the analysis of performance indicators of marketing activities and the level of organization and functioning of the marketing system as a whole is important for enterprises operating in this field. The analysis of performance indicators of marketing activities on the vegetable market includes the evaluation of the results of marketing campaigns and activities aimed at the sale and promotion of vegetables. These are sales volumes of various types of vegetables, profitability, market share, effectiveness of advertising campaigns and other indicators. Analyzing this data helps determine which marketing efforts are working best and where improvements can be made. Analysis of the level of organization and functioning of the marketing system as a whole in the context of the vegetable market evaluates how well the enterprise is organized to work in this market. This is an assessment of the internal structure of the marketing department, the interaction between different divisions of the company, as well as the processes of making strategic decisions in the field of marketing. Evaluating the effectiveness of the marketing system in the vegetable market helps enterprises adapt their strategies and measures to the specifics of this market, improve results and increase their competitiveness.
References
Бірта Г. О., Флока Л. В. Еко та ГМО-продукти. Полтава: ПУЕТ, 2019. 74 с.
Жабина С. Б. Основи економіки, менеджменту і маркетингу в громадському харчуванні: підручник. Київ: Академія, 2017. 336 с.
Колесник Т. В. Основні тенденції маркетингових досліджень в аграрній сфері ринкової трансформації. Slovak international scientific journal. 2020. № 43, Vol. 2. Р. 28–37.
Кузьміна Е. Е. Маркетинг: підручник і практикум для СПО. 2017. 124 с.
Мазур К. В., Кубай О. Г. Менеджмент аграрного підприємства: навч. посібник. Вінниця: ТВОРИ, 2020. 284 с.
Маркетинг: підручник. За ред. професора Буряка Р. І. Київ: ЦП «КОМПРИНТ».2019. 742 с
Оснач О. Ф., Пилипчик В. П., Коваленко Л. П. Промисловий маркетинг: навч. посіб. 2-е вид. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 364 с.
Островський П.І. Аграрний маркетинг. Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 224 с.
Полторак В. А. Маркетингові дослідження: Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2003. 387 с.
Решетілова Т. Б. Маркетингові дослідження: підручник. М-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. Дніпропетровськ : НГУ, 2015. 357 с.
Рудь В. П. Значення овочевого ринку в продовольчій безпеці України. URL: http://udau.edu.ua/library.php?pid=1568 (дата звернення: 09.09.2025)
Семчук І. А. Теоретичне дослідження розвитку маркетингової концепції сільськогосподарського підприємства. Young Scientist. 2019. № 6 (70), С. 211–218
Старостіна А. О. Маркетингові дослідження національних і міжнародних ринків: Підручник. Київ: ТОВ «Лазарит-Поліграф», 2012 480 с.
Супіханов Б. К. Розвиток ринків аграрної продукції: монографія. Київ: ННЦ ІАЕ, 2009. 530 с.
Чевжик М. О. Формування програми лояльності як складової маркетингу. В2В МАРКЕТИНГ: Збірник наукових праць VII Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених (21-23 284 лютого 2013 р.), Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». Київ, 2013. С. 168–169.
Jagdish S.N., Bruce I., Gross B. Why We Buy What We Buy: A Theory of Consumption Values, Journal of Business Research, 22, 1991, pp. 159-170
Wilkie W.L. Consumer Behavior, 2nd ed., New York, NY: John Wiley, 1990
Birta H. O., Floka L. V. (2019). Eko ta HMO-produkty [Eco and GMO products]. Poltava: PUET. 74 p. (In Ukrainian)
Zhabyna S. B. (2017). Osnovy ekonomiky, menedzhmentu i marketynhu v hromadskomu kharchuvanni: pidruchnyk [Basics of economics, management and marketing in catering]. Kyiv: Akademiia, 336 p. (In Ukrainian)
Kolesnyk T. V. (2020). Osnovni tendentsii marketynhovykh doslidzhen v ahrarnii sferi rynkovoi transformatsii [The main trends of marketing research in the agrarian sphere of market transformation]. Slovak international scientific journal. no. 43, vol. 2. pp. 28–37. (In Ukrainian)
Kuzmina E. E. (2017). Marketynh: pidruchnyk i praktykum dlia SPO [Marketing: a textbook and workshop for secondary education]. 124 p. (In Ukrainian)
Mazur K. V., Kubai O. H. (2020). Menedzhment ahrarnoho pidpryiemstva: navch. Posibnyk [Management of an agricultural enterprise]. Vinnytsia: TVORY, 284 p. (In Ukrainian)
Marketynh: pidruchnyk (2019) [Marketing: a textbook]. Za red. profesora Buriaka R. I. Kyiv: TsP «KOMPRYNT». 742 p. (In Ukrainian)
Osnach O. F., Pylypchyk V. P., Kovalenko L. P. (2011). Promyslovyi marketynh: navch. posib. 2-e vyd. [Industrial marketing: textbook 2nd edition]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 364 p. (In Ukrainian)
Ostrovskyi P. I. (2006). Ahrarnyi marketynh: navchalnyi posibnyk [Agricultural marketing: textbook]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 224 p. (In Ukrainian)
Poltorak V. A. (2003). Marketynhovi doslidzhennia: navchalnyi posibnyk [Marketing researches: textbook]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 387 p. (In Ukrainian)
Reshetilova T. B. (2015). Marketynhovi doslidzhennia: pidruchnyk. [Marketing researches: textbook]. M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. hirn. un-t. Dnipropetrovsk: NHU, 357 p. (In Ukrainian)
Rud V. P. Znachennia ovochevoho rynku v prodovolchii bezpetsi Ukrainy. Available at: http://udau.edu.ua/library.php?pid=1568 (accessed September 9, 2025). (In Ukrainian)
Semchuk I. A. (2019). Teoretychne doslidzhennia rozvytku marketynhovoi kontseptsii silskohospodarskoho pidpryiemstva [Theoretical study of the development of the marketing concept of an agricultural enterprise]. Young Scientist. no. 6 (70), pp. 211–218 (In Ukrainian)
Starostina A. O. (2012). Marketynhovi doslidzhennia natsionalnykh i mizhnarodnykh rynkiv: Pidruchny [Marketing research of national and international markets]. Kyiv: TOV «Lazaryt-Polihraf», 480 p. (In Ukrainian)
Supikhanov B. K. (2009). Rozvytok rynkiv ahrarnoi produktsii: monohrafiia [Development of agricultural products markets: monograph]. Kyiv: NNTs IAE, 530 p. (In Ukrainian)
Chevzhyk M. O. (2013). Formuvannia prohramy loialnosti yak skladovoi marketynhu [Formation of a loyalty program as a component of marketing]. V2V MARKETYNH: Zbirnyk naukovykh prats VII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh (21-23 284 liutoho 2013 r.), Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». Kyiv, pp. 168–169. (In Ukrainian)
Jagdish S.N., Bruce I., Gross B. (1991). Why We Buy What We Buy: A Theory of Consumption Values, Journal of Business Research, no. 22, pp. 159-170
Wilkie W.L. (1990). Consumer Behavior, 2nd ed., New York, NY: John Wiley.

