ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ ТА СЕКСИЗМ У РЕКЛАМНИХ КАМПАНІЯХ ГЕМБЛІНГОВИХ КОМПАНІЙ

Ключові слова: гендерні стереотипи, сексизм, реклама, гемблінг, сексуалізація, регуляція, медіаграмотність, етика реклами

Анотація

У статті представлено міждисциплінарний аналіз гендерних стереотипів та сексизму в рекламних кампаніях гемблінгових компаній. Проаналізовано вербальні й візуальні стратегії комунікації. Визначено основні патерни рекламного контенту: об’єктивація, декоративність, редукція жіночих ролей, гіпермаскулінність чоловічих образів. Встановлено, що реклама гемблінгових компаній функціонує як механізм символічного насильства. Проаналізовано регуляторний контекст України. Встановлено відсутність спеціалізованих органів моніторингу та механізмів практичного реагування на сексизм у рекламі. Виокремлено недосліджені зони українського контексту: вплив рекламного контенту гемблінгу на молодіжну аудиторію, взаємозв’язок між сексуалізованими образами й формуванням установок гендерних ролей. Обґрунтовано потребу поєднання культурних, регуляторних і освітніх механізмів протидії сексизму в рекламі.

Посилання

Бежнар Г. П. Гендерні стереотипи в рекламі: проблеми й перспективи. Актуальні проблеми філософії та соціології : Науково-практичний журнал Національного університету «Одеська юридична академія». Одеса, 2021. Вип. 32. С. 3-7. DOI https://doi.org/10.32837/apfs.v0i32.1015

Забаштаньска Т., Роговий, А., Ребенок, А. Дискримінаційна реклама: досвід регулювання країн європейського союзу та України. Проблеми і перспективи економіки та управління. №3 (19), 2019. С. 53-59

Запобігання та боротьба з сексизмом. Рекомендація CM/Rec(2019)1 прийнята Комітетом міністрів Ради Європи 27 березня 2019 року. 2019. URL: https://rm.coe.int/cm-rec-2019-1-on-preventing-and-combating-sexismukr/1680968561

Кісь О. Ґендерні аспекти реклами: сексизм як негативний чинник формування ґендерних відносин в Україні. Практичні аспекти впровадження принципу рівних прав та можливостей жінок і чоловіків в діяльності Верховної Ради України / 3аг. ред. О.Суслова. Програма сприяння Парламенту II: Програма розвитку законотворчої політики. Київ: Москаленко О.М. ФОП, 2010. С. 50-70

Лазаренко Б, Дослідження використання гендерних стереотипів у рекламі, Дніпро: ФСЗМК, 2023. URL: https://fszmk.dnu.dp.ua/uploads/files/Лазаренко_Богдана_гендерні_стереотипи_.pdf

Ткалич М. Гендерна психологія : навч. посіб. 2-ге вид., випр., доповн. Київ : Академвидав, 2016. 256 с.

Україна вирішила розпочати боротьбу з гендерними стереотипами у рекламі. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=TULVRlpsNWo

Українські народні прислів’я і приказки. Київ : Державне вид-во художньої літератури, 1963. 785 с.

Barker C. Television, Globalization and Cultural Identities. Open University Press, 2002. 208 p.

Danylova T.V. Goddess Worship and New Spirituality in the Postmodern World: A Brief Overview. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2021. № 19. P. 32-40. DOI: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i19.235981

Eisend M. A Meta-Analysis of Gender Roles in Advertising. Journal of the Academy of Marketing Science. 2010. Vol. 38. Is. 4. P. 418-40.

Friedan B. The Feminine Mystique. Penguin Classics, 2010. 368 p.

Vizhdiak, A. V., & Kryvonis, L. S. Gender Stereotypes in Advertising: Linguistic and Pragmatic Aspects. Psychological Journal of V. I. Vernadsky Taurida National University, no. 1(14). 2021. С. 69-74. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2021/14.pdf

Bezhnar H. P. (2021) Henderni stereotypy v reklami: problemy y perspektyvy [Gender stereotypes in advertising: problems and prospects]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii: Naukovo-praktychnyi zhurnal Natsionalnoho universytetu «Odeska yurydychna akademiia», is. 32, pp. 3–7. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i32.1015

Zabashtanska T., Rohovyi A., Rebenok A. (2019) Dyskryminatsiina reklama: dosvid rehuliuvannia krain Yevropeiskoho Soiuzu ta Ukrainy [Discriminatory advertising: the experience of regulation in the EU and Ukraine]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, no. 3(19), pp. 53–59.

Rada Yevropy. Komitet ministriv (2019) Zapobihannia ta borotba z seksyzmom. Rekomendatsiia CM/Rec(2019)1 [Preventing and combating sexism. Recommendation CM/Rec(2019)1]. Available at: https://rm.coe.int/cm-rec-2019-1-on-preventing-and-combating-sexismukr/1680968561

Kis O. (2010) Henderni aspekty reklamy: seksyzm yak nehatyvnyi chynnyk formuvannia hendernykh vidnosyn v Ukraini [Gender aspects of advertising: sexism as a negative factor in shaping gender relations in Ukraine]. In: Suslova O. (ed.) Praktychni aspekty vprovadzhennia pryntsypu rivnykh prav ta mozhlyvostei zhinok i cholovikiv v diialnosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Practical aspects of implementing the principle of equal rights and opportunities for women and men in the activities of the Verkhovna Rada of Ukraine], Kyiv: Moskalenko O. M. FOP, pp. 50–70.

Lazarenko B. (2023) Doslidzhennia vykorystannia hendernykh stereotyviv u reklami [Study on the use of gender stereotypes in advertising], Dnipro: FSZMK. Available at: https://fszmk.dnu.dp.ua/uploads/files/Лазаренко_Богдана_гендерні_стереотипи_.pdf

Tkalуch M. (2016) Henderna psykholohiia [Gender psychology], 2-he vyd., vypr., dopov. Kyiv: Akademvydav. (in Ukrainian)

Ukraina vyri shyla rozpochaty borotbu z hendernymy stereotypamy u reklami [Ukraine decided to start combating gender stereotypes in advertising]. YouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=TULVRlpsNWo

Ukrainski narodnі prysliv’ia i prykazky [Ukrainian folk proverbs and sayings] (1963), Kyiv: Derzhavne vyd-vo khudozhnoi literatury. (in Ukrainian)

Barker C. (2002) Television, Globalization and Cultural Identities. Open University Press. 208 p.

Danylova T. V. (2021) Goddess Worship and New Spirituality in the Postmodern World: A Brief Overview. Anthropological Measurements of Philosophical Research, no. 19, pp. 32–40. Available at: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i19.235981

Eisend M. (2010) A Meta-Analysis of Gender Roles in Advertising. Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 38, is. 4, pp. 418–440.

Friedan B. (2010) The Feminine Mystique. Penguin Classics. 368 p.

Vizhdiak A. V., Kryvonis L. S. (2021) Gender Stereotypes in Advertising: Linguistic and Pragmatic Aspects. Psychological Journal of V. I. Vernadsky Taurida National University, vol. 1, is. 14, pp. 69–74. Available at: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/1_2021/14.pdf

Опубліковано
2025-10-31
Як цитувати
Корпоченко, Я., & Тягунова, З. (2025). ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ ТА СЕКСИЗМ У РЕКЛАМНИХ КАМПАНІЯХ ГЕМБЛІНГОВИХ КОМПАНІЙ. Підприємництво та інновації, (37), 71-77. https://doi.org/10.32782/2415-3583/37.11